Hoe worden de waardes van coureurs en teams bepaald?

Ieder jaar krijgen we veel vragen van deelnemers over de waarderingen die wij aan de coureurs en teams toekennen. We gaan jullie daarom dit jaar extra uitleg geven waarom we tot bepaalde beslissingen zijn gekomen. Overigens staan de waardes voor 2019 vast, er gaan dus geen aanpassingen meer komen op basis van jullie feedback.

Het uitgangspunt bij het spel is altijd dat de echte toppers bij de start van het seizoen nog niet beschikbaar zijn. Je moet deze verdienen met je prestaties in de eerste GP’s van het jaar. De motor, chassis en coureurs van Mercedes, Ferrari en Red Bull zijn daarom (nog) niet te betalen.

In dit blog lichten we deze week iedere dag twee teams uit. We starten met de teams die er vorig jaar bovenuit staken: Mercedes en Ferrari.


Williams: tuinschuurtje op wielen

Dit team is, hoe pijnlijk ook, voorlopig het lelijke eendje van de Formule 1. Wij noemen de bolides van Williams ook wel gekscherend tuinschuurtjes op wielen. Tijdens de testdagen in Barcelona kwamen Robert Kubica en George Russell pas aan het einde van de week op de baan. Daarmee hebben zij een enorme achterstand op andere teams, die veel meer rondjes reden. Ook vanwege de prestaties vorig jaar kunnen we niet anders dan Williams de laagste waarde van alle teams geven. Ten opzichte van 2018 gaat er liefst 7 miljoen euro af.

De 34-jarige Kubica is een ervaring coureur, maar zit momenteel met een gemankeerde rechterarm. Bovendien is de Pool lange tijd uit de Formule 1 geweest, waardoor het lastig inschatten is hoe hij gaat presteren. Kubica hoort onder anderen met zijn teamgenoot Russell tot de goedkoopste coureurs van dit spel (20 miljoen euro). Vergeleken met de startwaarde van vorig seizoen verliezen Williams-coureurs samen liefst 10 miljoen euro.

F2-kampioen Russell, een groot talent uit de Mercedes-stal, wist in 2018 onder meer Lando Norris en Alexander Albon achter zich te houden. Dat hij niet meer waard is dan deze twee, komt puur door de auto waarin hij rijdt. Russell heeft voorlopig de pech dat voor Williams uitkomt.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Robert Kubica: 20 miljoen.
  • George Russell: 20 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 18 miljoen.

Mercedes: de beste

Hoe kan het ook anders: met wereldkampioen Lewis Hamilton in de bolide is Mercedes het duurste team in dit spel. Toch zijn Hamilton en Mercedes een miljoen euro goedkoper vergeleken met de startwaarde van vorig seizoen. Hoewel Mercedes een uitstekende reputatie heeft en er nauwelijks een wanklank uit de Duitse stal te horen is, denken wij toch dat het verschil met Ferrari kleiner is geworden. Daarover bij Ferrari meer uitleg.

Opvallend bij Mercedes is het grote verschil tussen de wereldkampioen en Valtteri Bottas. Laatstgenoemde maakte in 2018 geen al te beste indruk. De Fin won geen race, terwijl hij wel bij het beste team zat. In de media sprak Bottas onlangs weliswaar positieve woorden, maar dat deed hij in het tegenvallende jaar eveneens. Dat zegt ons dus niet zo veel. Zijn waarde gaat daarom met 4 miljoen euro omlaag. Bottas zal vermoedelijk in de luwte van Hamilton opereren. Van de Brit weten we dat hij tijdens de testdagen in Barcelona direct bij de snelste coureurs hoorde toen hij echt goed gas gaf.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Lewis Hamilton: 54 miljoen.
  • Valtteri Bottas: 47 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 48 miljoen.

Ferrari: de uitdager

Wereldwijd zullen de meeste ogen gericht zijn op Ferrari. Het vertrouwen in de talentvolle nieuweling Charles Leclerc is groot en in Barcelona liet Ferrari zien dat het team de zaken uitstekend voor elkaar heeft. Kunnen zij dit jaar het gat met Mercedes dichten? Als de voortekenen niet bedriegen, belooft het een nek-aan-nekrace te worden tussen de twee grootmachten in de Formule 1. Het verschil tussen beide teams gaat hierom van drie naar twee miljoen.

Hetzelfde geldt voor het gat tussen Hamilton en zijn uitdager Sebastian Vettel. Hoewel Ferrari er misschien wel beter voor staat dan Mercedes, krijgt Hamilton toch een hogere waarde dan Vettel. Vorig seizoen zagen we dat Vettel niet thuis gaf op het moment dat er grote druk kwam op de Duitser, terwijl Hamilton juist een extra stapje zette. Dat Vettel uitstekende testresultaten liet zien in Barcelona en aan het begin van de week zelfs sprak van ‘zijn beste testdag ooit’, belooft in ieder geval veel goeds.

Teamgenoot Leclerc liet een dag later vergelijkbare resultaten zien op het Spaanse circuit en dat deed de verwachtingen rondom zijn persoon stijgen. Hij verdiende zijn plek in het stoeltje van Ferrari dankzij zijn goede prestaties in 2018 bij Sauber, waar hij regelmatig als ‘best of the rest’ werd afgevlagd. Vergeleken met de startwaarde van Räikkönen in 2018 is Leclerc vanwege het missen van de nodige ervaring een miljoen goedkoper.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Sebastian Vettel: 52 miljoen.
  • Charles Leclerc: 45 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 46 miljoen.

Red Bull: is Honda de verlosser?

Ja, dat Red Bull het helemaal heeft gehad met de falende Renault-motor is bekend. Door de samenwerking met Honda hoopt het team een stuk beter te presteren dan in 2018, maar voorlopig hangt nog een groot vraagteken boven de bolides van Max Verstappen en nieuweling Pierre Gasly. Is de motor van Honda echt een verbetering ten opzichte van Renault? Het antwoord op die vraag laat nog even op zich wachten. Het team is daarom niet in waarde gestegen of gedaald.

Ten opzichte van de startwaarde van vorig seizoen krijgt Verstappen er een miljoen euro bij. Hoewel onze landgenoot al meer heeft laten zien dan Leclerc van Ferrari, rijdt de Monegask waarschijnlijk in een betere auto. Daarmee houden de coureurs elkaar in evenwicht en zijn ze beiden in het spel 45 miljoen euro waard. Hamilton en Vettel zijn logischerwijs duurder dan Verstappen, net als Bottas. De verwachting is dat Bottas in zijn Mercedes meer punten scoort dan de Nederlander.

Gasly begint het seizoen met 42 miljoen euro achter zijn naam. Vergeleken met Daniel Ricciardo een jaar geleden is dat een daling van 2 miljoen en dat heeft te maken met ervaring. Gasly moet zich nog bewijzen.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Max Verstappen: 45 miljoen.
  • Pierre Gasly: 42 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 42 miljoen.

Renault: the best of the rest

Na Mercedes, Ferrari en Red Bull schatten wij Renault in als ‘the best of the rest’. Die rol heeft het team overgenomen van Racing Point en heeft het te danken aan de goede prestaties in 2018, toen ze enorm solide hebben gereden. Daar komt bij: het aantrekken van Daniel Ricciardo is een meesterzet.

Dat de motor van Renault een nog grotere stap voorwaarts heeft gezet dan voorgaande jaren, maakt iedere race de kans op een podiumplaats reëel. We vermoeden dat Ricciardo en Nico Hülkenberg het leven van Verstappen en Gasly flink zuur kunnen maken. Het is om deze redenen geen verrassing dat zowel de coureurs (in totaal +7) als het team (+3) in waarde omhoog is gegaan.

Hoewel Ricciardo goedkoper is vergeleken met zijn laatste jaar bij Red Bull, stijgt hij met 5 miljoen euro ten opzichte van zijn voorganger Carlos Sainz Jr. Ook Hülkenberg gaat omhoog: hij krijgt er 2 miljoen bij. Voor laatstgenoemde wordt het een enorm belangrijk seizoen. Hülkenberg stond nog nooit op het podium, terwijl teamgenoten van hem dat wel deden. De vraag is of hij dit jaar wel zijn belofte inlost.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Daniel Ricciardo: 35 miljoen.
  • Nico Hülkenberg: 32 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 33 miljoen.

Racing Point: flink in de min

Een jaar geleden zaten de coureurs van Racing Point vrij dicht onder die van Red Bull, maar door gedoe met sponsoren is door het team flink ingeleverd en heeft de ontwikkeling van de auto behoorlijke achterstand opgelopen. Daarom worden de coureurs in dit nieuwe seizoen minder hoog ingeschat. Racing Point gaat dus sterk in de min ten opzichte van 2018. Bij het team gaat er 4 miljoen euro af vanwege alle perikelen.

De grootste daler in F1 Teammanager is Lance Stroll: bij hem gaat er, vergeleken met Esteban Ocon, liefst 9 miljoen euro af. Stroll is in onze ogen een stuk minder dan Ocon. Omdat hij wel al drie jaar ervaring heeft, is hij wel meer waard dan coureurs bij Williams en Toro Rosso.

Ook bij Sergio Perez gaat er flink wat geld af (-6), maar waar hij eerder nog in de schaduw stond van Ocon, kan hij nu geen schitteren als eerste coureur. Perez is een bewezen goede coureur.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Sergio Perez: 32 miljoen.
  • Lance Stroll: 26 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 30 miljoen.

Alfa Romeo: de grootste stijger

Alfa Romeo is het team waar ten opzichte van vorig jaar de meeste plusjes achter staan. Dat heeft twee oorzaken. Ten eerste heeft het team in 2018 uitstekend gepresteerd en zet het ook nu nog grote stappen voorwaarts, mede dankzij de samenwerking met Ferrari. Ten tweede raast oud-wereldkampioen Kimi Räikkönen namens Alfa Romeo over de circuits. Hij lijkt de perfecte coureur te zijn om het team nog beter te maken.

Waar Alfa Romeo (Sauber) vorig seizoen nog het goedkoopste team was – dat bleek achteraf juist een hele verstandige investering – is het dit seizoen liefst 10 miljoen euro duurder. Ten opzichte van Marcus Ericsson krijgt Räikkonen er liefst 9 miljoen euro bij. Het gat tussen Räikkönen en Antonio Giovinazzi is vanwege het verschil in ervaring vanzelfsprekend groot. De Italiaan heeft weliswaar enkele GP’s als invaller gereden, maar maakte daarin niet meteen een onuitwisbare indruk.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Kimi Räikkönnen: 28 miljoen.
  • Antonio Giovinazzi: 21 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 27 miljoen.

Haas: stabiel duo

Tussen Haas en Alfa Romeo zit nauwelijks nog een verschil. Zij zitten samen in de middenmoot en kunnen veelvuldig van stuivertje wisselen. Haas heeft vorig seizoen in ieder geval laten zien dat zij de laagvliegers van Williams en McLaren gepasseerd zijn.

Daarom gaat de waarde van het team met 3 miljoen euro omhoog. Het opvallende aan Haas is dat zij al drie jaar met hetzelfde duo rijden. Waar sommige coureurs van hetzelfde team elkaar de tent uitvechten en soms zelfs van de baan rijden, is dat bij Haas geenszins het geval.

Romain Grosjean herstelde zich vorig jaar uitstekend van een mindere periode – hij dreigde zelfs even de Formule 1 te moeten verlaten door tegenvallende prestaties – en heeft laten zien dat hij een sterke persoonlijkheid heeft. Zijn waarde stijgt met 3 miljoen euro. Kevin Magnussen was een jaar geleden nog goedkoper dan zijn teamgenoot, maar hij maakt een inhaalslag. De Deen (+5) deed het in 2018 beter dan Grosjean en wordt even duur als zijn teamgenoot. Onze verwachting is dat Grosjean en Magnussen tegen Racing Point gaan aanschurken.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Romain Grosjean 28 miljoen.
  • Kevin Magnussen: 28 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 26 miljoen.

McLaren: volledig op de schop

McLaren heeft een vrij dramatisch jaar achter de rug. Met een geheel nieuw team moet de weg omhoog weer gevonden worden. De ervaren oud-wereldkampioen Fernando Alonso is gestopt, terwijl ook de Belgische coureur Stoffel Vandoorne van het toneel verdween.

Voor hen in de plaats komen Carlos Sainz Jr. van Renault en Lando Norris uit de Formule 2. Niet alleen de coureurs zijn nieuw, ook het team eromheen wordt grotendeels vervangen. Omdat deze werknemers door allerlei regels pas over een paar maanden mogen beginnen, wordt verwacht dat McLaren pas in het de loop van het seizoen flinke stappen gaat maken.

Rondom het team hoor je dat er nog veel wordt gesproken over ‘ontwikkelen’. Mede hierdoor en het tegenvallende vorige seizoen dalen zij met 4 miljoen euro in waarde. Tussen Sainz (27) en Norris (23) is een verschil van 4 miljoen, omdat laatstgenoemde nieuw is en duidelijk minder ervaring heeft. Norris wordt van de nieuwkomers uit de Formule 2 vanwege het team waarbij hij rijdt het hoogst ingeschat.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Carlos Sainz Jr.: 27 miljoen.
  • Lando Norris: 23 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 23 miljoen.

Toro Rosso: niet meer dan een testteam

Toro Rosso zien wij na Williams als het zwakste team. We gaan ervan uit dat zij gewoon hun testrol voor de auto’s van Red Bull blijven vervullen. Dat betekent dat Toro Rosso veel onderdelen gaat wijzigen en dat mondt vervolgens uit in vele gridpenalty’s. In 2018 stond er bovendien regelmatig ‘DNF’ achter de bolides van Toro Rosso. Dat betekent dat het team licht (-1) in waarde is gedaald.

Alex Albon, ook uit de Formule 2 afkomstig, heeft nauwelijks ervaring en is daarom samen met de coureurs van Williams het goedkoopste (20 miljoen euro). Na een korte afwezigheid is ook Daniel Kyvat dit seizoen nieuw. De Rus is ten opzichte van zijn teamgenoot twee miljoen euro duurder vanwege de ervaring die al heeft opgedaan in de Formule 1.

De waardes van de coureurs en teams:

  • Daniel Kyvat: 22 miljoen.
  • Alex Albon: 20 miljoen.
  • Team (motor/chassis): 19 miljoen.