Nieuw in 2018

  • Het salaris per behaald punt is gewijzigd tov 2017.
  • De waardewijzigingen per coureur/onderdeel zijn aangepast tov 2017.
  • Voor de bonuspunten per goedgemaakte positie (grid – race) geldt een maximum van 10 posities.

Een raceteam samenstellen

Voor het samenstellen van je eigen raceteam gelden de volgende regels:

  • Een raceteam moet bestaan uit 2 coureurs, 1 motor en 1 chassis.
  • Met een incompleet team scoor je geen punten.
  • Maximaal 1 coureur of onderdeel (chassis, motor) per Formule 1-renstal.
  • Je hebt een budget van € 100 miljoen ter beschikking.

Punten

Het spel bestaat uit 21 speelronden: elke Grand Prix is een speelronde. Er zijn in een speelronde punten en minpunten te verdienen op basis van:

  • De starting grid die volgt na de kwalificatie
  • De uitslag van de race
  • Bonuspunten
  • Strafpunten

Er zijn aparte puntenverdelingen voor coureurs en motoren/chassis (zie Puntenoverzicht).

Punten Coureurs Chassis/Motor
POSITIE STARTING GRID RACE STARTING GRID RACE
1 30 80 15 40
2 26 70 12 35
3 22 60 10 30
4 18 50 9 24
5 16 45 8 22
6 14 40 7 20
7 12 35 6 18
8 11 30 6 16
9 10 27 5 14
10 9 24 5 12
11 8 21 4 10
12 7 18 4 9
13 6 15 3 8
14 5 12 3 7
15 4 10 2 6
16 3 8 2 4
17 2 6 1 3
18 1 4 1 2
19 0 2 0 1
20 0 0 0 0
Voor de motor en het chassis dat je gekozen hebt, krijg je twee keer punten toegekend aangezien twee coureurs er gebruik van maken. Heb je bijvoorbeeld een chassis van Ferrari gekozen en de beide Ferrari-coureurs eindigen als tweede en zesde in de race dan krijg je voor je chassis dus 35 + 20 = 55 punten.

Bonuspunten

Je ontvangt per speelronde bonuspunten voor:

  • De snelste ronde; indien je de betreffende coureur, motor of chassis in je team hebt.
  • Goedgemaakte posities; verschil tussen starting grid en race-uitslag. Dit geldt voor coureur, motoren en chassis, maar niet icm een DNF. Bonuspunten worden uitgedeeld voor max. 10 goedgemaakte posities.
  • Goede voorspellingen voor pole position, snelste raceronde en/of racewinnaar. (Dit hoeft niet per se een coureur uit je eigen team te zijn.)
Bonuspunten Coureurs Chassis/Motor
Snelste Ronde 10 5
Per goedgemaakte positie in de race t.o.v. startpositie* 2 1
Let op: bij een DNF ontvang je geen bonuspunten voor je coureur/chassis/motor bij eventueel goedgemaakte posities. (*Met een maximum van 10 posities)
Bonuspunten Voorspel de race
VRAAG 1

Wie gaat er pole position rijden?

10
VRAAG 2

Wie rijdt de snelste raceronde?

10
VRAAG 3

Wie wint deze race?

10

Strafpunten

Een coureur en chassis/motor krijgt strafpunten bij een DNF, DNQ, DNS, en/of DSQ.

Strafpunten Coureurs Chassis/ Motor
DNF
  • Uitgevallen tijdens de race (finish niet gehaald)
Coureur-6 Chassis/Motor-3
DNQ
  • Niet deelgenomen aan de kwalificatie + wel deelgenomen aan de race, of:
  • Niet voldaan aan de 107%-regel, maar (door een uitzondering) wel deelgenomen aan de race
Coureur-8 Chassis/Motor-4
DNS
  • Wel deelgenomen aan de kwalificatie + niet deelgenomen aan de race, of:
  • Niet voldaan aan de 107%-regel en daardoor niet deelgenomen aan de race
Coureur-12 Chassis/Motor-6
DSQ
  • Niet aan de reglementen voldaan
Coureur-20 Chassis/Motor-10
  • Let op. Het kan voorkomen dat een coureur, motor of chassis extra strafpunten krijgt wanneer de situatie daar om vraagt (bijvoorbeeld: DNQ + DNF of DNQ + DNS).
  • Bij een DSQ vervallen de racepositie en alle tijdens de race behaalde punten. Bij een DSQ wordt de coureur teruggezet naar de laatste plaats in de race-uitslag van het spel. Wel worden de tijdens de kwalificatie behaalde punten of strafpunten meegeteld. De score voor coureurs, motor en chassis wordt dan dus alleen bepaald door de punten of strafpunten uit de kwalificatie en de strafpunten ten gevolge van de diskwalificatie.
Afkortingen
FLP = Fastest Lap DNS = Did Not Start DSQ = Disqualified
DNQ = Did Not Qualify DNF = Did Not Finish  

Actuele teamwaarde

Voor aanvang van het spel hebben coureurs en onderdelen een vastgestelde waarde, de beginprijs. Tijdens het spel kunnen de waarden van coureurs en chassis/motoren na elke Grand Prix veranderen. Op basis van het aantal punten dat een coureur tijdens een raceweekend haalt wordt hij meer of minder waard. Dit principe geldt ook voor chassis/motor. De actuele waarde is van belang voor het aanbrengen van wijzigingen in je team.

Waardewijzigingen

Onderstaande tabel laat zien hoe de waarden van coureurs en onderdelen kunnen wijzigen.

Waardebepaling
Behaalde punten Coureur wijziging Chassis/motor wijziging
Van Tot
~ -11 - € 2M - € 2M
-10 14 - € 1M - € 1M
15 35 € 0M € 0M
36 55 + € 1M € 0M
56 75 + € 2M € 0M
76 95 + € 3M + € 1M
96 119 + € 4M + € 2M
120 ~ + € 5M nvt
  • Daniel Ricciardo heeft een startwaarde van 42M. Hij scoort in de eerste GP 100 punten. Op basis van deze punten wordt hij 4M meer waard. Zijn waarde voor de tweede GP wordt daardoor 46M (42 + 4). Voor de tweede race kwalificeert hij zich slecht en valt tijdens de race uit. Over het hele raceweekend behaalt hij 12 punten. Op basis van deze punten wordt hij 1M minder waard. Zijn waarde voor de derde GP wordt dan 45M (46 – 1).
  • Voor de motor en het chassis worden de waardes van de twee coureurs die met je onderdeel rijden bij elkaar opgeteld. Bijvoorbeeld: je hebt Ferrari als motor. Ferrari-coureur 1 behaalt voor jou in totaal 33 punten en Ferrari-coureur 2 behaalt in totaal 47 punten (= totaal 80 punten voor de Ferrari-motor). De Ferrari-motor in jouw team wordt dan 1M meer waard.
  • Let op. De bonus- en strafpunten tellen mee in het puntentotaal van de coureurs en chassis/motor.
  • De waarde van coureurs, chassis en motoren kunnen daarbij echter niet oneindig stijgen of dalen: de waarde bedraagt maximaal 120M en minimaal 10M.

Salaris

Na elke GP verdien je salaris. Dit wordt berekend volgens het aantal punten dat in een raceweekend is gescoord op basis van onderstaande tabel. Met je salaris en je (overgebleven) budget kun je jouw team beter maken.

Aantal gescoorde punten Salaris per punt
Van Tot
0 100 € 60.000/punt
101 200 € 40.000/punt
201 ~ € 20.000/punt
  • Bijvoorbeeld: je hebt tijdens een raceweekend 225 punten gescoord. Dit levert je aan salaris op:
  • 100 x € 60.000 = 6M
  • 100 x € 40.000 = 4M
  • 25 x € 20.000 = 0,5M
  • Totaal salaris: 10,5 M

Team wijzigen

Na elke race kun je jouw team aanpassen. Er kan gewisseld worden vanaf de dinsdag 12:00 uur na de race tot het aanvangstijdstip van de kwalificatie voor een nieuwe race. Houd hiervoor de site (countdown) in de gaten.

Je teamopstelling wordt standaard voor iedere GP geheim gehouden. Hiermee voorkom je dat je concurrenten jouw wijzigen en voorspellingen kunnen zien.

Voor elk verkocht teamonderdeel ontvang je 90% van de actuele prijs. Bij aankoop van een nieuw teamonderdeel betaal je de volledige prijs. Op de pagina Transfermarkt vind je de actuele waarden van coureurs, chassis en motoren. Je kunt een wissel via de ‘ongedaan maken’ knop terugdraaien. Deze optie werkt alleen zolang de database nog open is voor een Grand Prix.

Mocht een Formule 1-renstal tijdens het raceseizoen gedeeltelijk of helemaal uitvallen, dan blijft dit team in het spel bestaan. Uiteraard behalen coureurs, motor en chassis van dit team dan geen punten meer.

Wanneer tijdens het raceseizoen een coureur geblesseerd raakt, uitvalt en/of door zijn Formule 1-renstal wordt vervangen door een ander, dan neemt de vervanger automatisch het stoeltje en de actuele waarde van de vervangen coureur over. De nieuwe coureur wordt zodra het bericht over de coureurswissel definitief is zo spoedig mogelijk in het spel opgenomen. Elke deelnemer met de vervangen coureur in zijn team krijgt daarmee automatisch de nieuwe coureur in zijn team.

Zie ook de actuele transfermarkt.

Gelijk aantal punten

Bij een gelijk aantal punten van twee of meerdere teammanagers geeft de hoogte van het eindbudget van het team de doorslag. Het team dat efficiënter heeft gewisseld en daardoor meer budget over heeft gehouden krijgt in dit geval een hogere plaats dan een team met een lager eindbudget. Mocht dit nog geen uitsluitsel geven, dan geldt het moment waarop het team voor het eerst is samengesteld: degene die dit eerder heeft gedaan, krijgt in dat geval een hogere klassering.

De Teammanager quiz

Iedere deelnemer aan Formule 1 Teammanager kan aan de Teammanager-quiz meedoen. Na iedere speelronde stellen we een meerkeuzevraag aan de deelnemers. Het is voor deelnemers niet verplicht om mee te doen aan de quiz, maar wel noodzakelijk om aanspraak te kunnen maken op prijzen. De quiz dient voor 1 december 2018 ingevuld te zijn.

Naar boven